De kracht van krachttraining

 

Je ziet het tegenwoordig steeds meer door atleten opgepakt worden, krachttraining. Echter is de verdeeldheid nog steeds vrij duidelijk. Óf je haat het, óf je vind het geweldig. Door velen wordt echter nog onderschat hoeveel het kan bijdragen aan je fitheid en prestaties.

Omdat ik zelf het afgelopen jaar weinig heb kunnen hardlopen door een blessure, heb ik mijn focus verlegd naar meer krachttraining en core stability. Dit heb ik gedaan met als doel dat mijn algehele belastbaarheid zou vergroten, daarnaast zou wat meer kracht goed van pas komen bij alle onderdelen van een triatlonwedstrijd.

De aanhouder wint

In het begin waren de meeste oefeningen een ware marteling. De coördinatie ontbrak, evenals de kracht en uithouding om een fatsoenlijk aantal herhalingen te doen. Stug volhouden is, zoals bijna altijd, het devies. Na een aantal weken begon ik te merken dat het steeds makkelijker werd. Daarmee begon ik het ook steeds leuker te vinden. Tevens kon ik merken dat ik veel minder snel last van pijntjes heb, bijvoorbeeld in de onderrug. Ik begon dus te merken dat het zijn vruchten afwierp.

Onlangs werd er in het nieuws ook al geschreven dat mensen meer moeten bewegen, vooral spierversterkende oefeningen zouden bijdragen aan een gezonder lichaam. Dat betekent dan echt niet dat je als een ware bodybuilder aan de gewichten hoeft te sjorren. Het kan ook anders!

Trainen met eigen lichaamsgewicht

Krachttraining wordt vaak gekoppeld aan fitness in een mouwloos hemdje in een sportschool, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Sterker nog, je hebt niet eens beslist zware gewichten nodig! Een erg populaire trainingsvorm is momenteel calisthenetics, dit betekend niet meer dan krachttraining met daarbij alleen gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht. Ik hoor je al denken: “dat is toch helemaal niet zwaar dan?” Nou, dat heb je verkeerd. Je zal merken dat het nog vies tegen kan vallen! De focus bij deze sport ligt zowel op balans, en core kracht, maar ook zeker krachtuithouding en explosiviteit. Kortom het is overal goed voor.

Een paar voorbeelden van leuke oefeningen (er zijn er natuurlijk nog veel meer) die ik geregeld uitvoer:

Natuurlijk kan je dit soort oefeningen heel goed thuis doen, echter is het dan wel een risico dat je het technisch niet goed uitvoert. De kans op een blessure is dan groot. Onder begeleiding beginnen met dit soort oefeningen is daarom aan te raden. Ikzelf doe veel oefeningen thuis, maar ook één keer in de week onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Een leuk (semi gratis) appje waarmee je zelf oefeningen kunt doen is Freeletics. Met behulp van de mobiele applicatie van deze website kun je hele leuke makkelijkere maar ook zeer zware workouts doen. Daarnaast is elke oefening voorzien van een hele duidelijke video instructie. De workouts zijn erg variërend qua niveau en soort oefeningen, ook hoeven ze niet heel veel tijd te kosten.

Leuk! Gaan we doen!

Mocht je na mijn verhaaltje helemaal enthousiast zijn? Begin dan simpel en bouw van daaruit verder op, focus eerst op techniek. Ook raad ik het sterk aan om goede begeleiding te zoeken, zeker in het begin. Het is de bedoeling om sterker en belastbaarder te worden, op een blessure zit niemand te wachten.

Geef een reactie